Ventspils Valsts 1. ģimnāzijas 10.e klases skolēni Sabīne Aleksejenoka, Tīna Biziļja, Anete Urbāne, Sandis Frīdenbergs, Kārlis Purvens izveidojuši skolēnu mācību uzņēmumu (SMU) „Blankmind”, kurā ražo batikotus t-kreklus.

Uzņēmuma darbība sākās spontāni, vienas mācību stundas laikā, kad skolotāja lika sadalīties grupās un izdomāt kādu biznesa ideju. Sabīnei, Tīnai, Anetei, Sandim un Kārlim radās ideja batikot kreklus un šajā pašā stundā viņi jau bija izdomājuši un vienojušies par SMU nosaukumu – „Blankmind”. Svarīgākais nosaukuma izvēlē bija, lai tas būtu skanīgs un pozitīvs.

Protams, nozīmīga ir arī katra uzņēmuma logo izstrāde – arī šajā gadījumā jaunieši bija vienisprātis, ka tam ir jābūt tādam, kāds nav citiem. Unikāls! Logo ir attēlots krauklis uz smadzenēm. Varianti bijuši dažādi, piemēram, kāds vēlējies lācīti, cits – sikspārni, tomēr galu galā, visiem kopā domājot un plānojot, radās ideja par kraukli uz smadzenēm.

Nosaukuma izdomāšana, logo izveide – tas bija tikai sākums uzņēmuma darbībai. Jauniešiem nācās iegādāties arī krāsu, ar kuru batikot kreklus un kas neizbalētu. Tika atrasts viens no lētākajiem variantiem, kur tos iepirkt vairumā. Pagaidām jaunieši eksperimentē ar t-krekliem, izmēģinot dažādu firmu piedāvājumus, lai atrastu labākos. Pirmie krekli bija no plānāka auduma, bet šobrīd jaunajiem krekliem ir jau biezāks materiāls. Uzņēmuma pārstāvjiem ir svarīgi, lai krekli būtu stilīgi un cenas – pieejamas jauniešiem, jo ne visi var iegādāties zīmolu drēbes par augstām cenām.

Lai arī šobrīd uzņēmums batiko tikai t-kreklus, nākotnē, iespējams, tiem pievienosies arī batikoti džemperi ar garām piedurknēm. Tiek plānotas arī uzlīmes, kuras var pielīmēt pie drēbēm, ja nepatīk logo. Dažiem krekliem būs logo, bet dažiem – uzlīmes.

Apģērbu zīmola „Blankmind” pārstāvji piedalījušies jau vairākos skolēnu mācību uzņēmumu tirdziņos. Pieprasījums pēc krāšņajiem krekliem bijis negaidīti liels.

T-kreklus var iegādāties ne tikai skolēnu mācību uzņēmumu tirdziņos, bet arī sazinoties personīgi ar jauniešiem, rakstot ziņu instagramā @blankmind_apparel vai uz e-pastu clothing.BMA@gmail.com. Pasūtot preci, ir iespēja izvēlēties tās krāsas un aptuveno dizainu, pieejami dažāda izmēri krekli, no S līdz XL, bet tiek apsvērta doma, ka vēlāk piedāvājuma klāstā varētu iekļaut kreklus bērniem. Uzņēmumam jau bijis pirmais klients, kuram uz krekla tika drukāts arī paša izvēlēts citāts.

Jaunieši atzīst, ka radot šādus t-kreklus, viņi ir iedvesmojušies no hipijiem. Viņuprāt, hipijus raksturo pozitīvisms. Tieši tādi ir batikotie t-krekli – koši un unikāli. Visaizraujošākais batikošanā ir tas, ka katru kreklu var radīt unikālu, jo nevar izkrāsot divus vienādus kreklus. Jāpiebilst, ka „Blankmind” pārstāvjiem ir ļoti daudz ideju, ne tikai batikošanas, bet arī balināšanas tehnikā.

Kreklu veidošanā iesaistās visi jaunieši, to apstrādei nav atvēlēta darbnīca, bet tie tiek darināti vienam pie otra mājās. Ikviens no viņiem dalās ar savām spožajām idejām un katrs krekls izdodas arvien labāks un labāks. Jaunie uzņēmēji stāsta: „Patiesībā tas ir apbrīnojami, kādi krekli mums sanāk, jo tos var izkrāsot, bet nekad nezināsi, kādi tie būs galarezultātā. Tas ir fascinējoši.”

Lielākais atbalsts uzņēmuma darbībā ir viņu ģimenes un ekonomikas skolotāja Anita Jozus, kura ir arī uzņēmuma mentore. Skolotāja dalās ar savām idejām un atbalsta jauniešus – arī viņa ir iegādājusies „Blankmind” kreklus.

Jaunieši, stāstot par mērķiem, atzīst, ka galvenais ir kopā pavadīt laiku, strādāt komandā, veidot ko jaunu, iepriecināt savus draugus un ģimeni, kā arī nopelnīt papildu līdzekļus. „Redzēt skolā kādam mūsu kreklu – tas ir vislielākais gandarījums,” atklāj „Blankmind” pārstāvji.